Súlyszabadító Tippek

Nincs tiltott élelmiszer, csak mértékletes fogyasztás

Zsírt égetnek vagy hizlalnak a zöldségek, gyümölcsök? Mi az igazság?

2018. április 29. 07:53 - Szennai Dóra

A fogyókúrás tévhitek között szerepelnek olyan állítások, miszerint léteznek zsírégető zöldségek és gyümölcsök. Mások pedig egyenesen tiltják egyeseket magas kalóriatartalmuk miatt. A kontraszt nagy, de mi az igazságtartalma az egyiknek és mi a másiknak?
Nézzünk kicsit a dolgok mögé, így kezdjük az alapoktól. Nem véletlen, hogy egészséges táplálkozási irányelvei is napi legalább
fél kilogramm zöldség- és gyümölcs elfogyasztását javasolják, hiszen többek között

  • magas élelmi rost tartalmuk miatt hozzájárulnak az emésztőrendszer egészséges működéséhez, és a teltségérzet eléréséhez és fenntartásához;
  • kiváló vitamin- (pl. A, C, B1, B2, E) és ásványi anyag (pl. K, Mg, Ca, P, Fe), források, különböző színűek más-más fontos vegyületeket tartalmaznak, így naponta legalább 3 színű változatuk fogyasztása javasolt;
  • sőt, magas nedvességtartalmú fajtáik hozzájárulnak a napi folyadék bevitelünkhöz (napi 2-2,5 l) is.

blueberry-1796195_960_720.jpg

Ugyan ezen hatások miatt a hogyan fogyjak egészségesen kérdéskör egyik alapelve is egyben. Kérdés, hogy ki kell e mérni ezentúl patikamérlegen, hogy megvan e a fél kilogramm? A válasz egy határozott nem, sőt ezen élelmiszercsoport szolgálnak a fogyni vágyók étrendjének alapjául. Ennek oka pedig az alacsony energiasűrűségük, ahonnan a "zsírégető" hatásuk eredhet. Valódi előnyüket az alacsony kalóriatartalmuk jelenti, a magas élelmi rost- és nedvességtartalmuknak köszönhetően. Az elfogyasztandó mennyiségek  meghatározásához zöldsége esetén a tányérod fele, gyümölcsöknél pedig a markodban elférő mennyiség legyen a mérték.

Kivételt képeznek a társaiknál lényegesen több szénhidrátot tartalmazók

 

  • Zöldségek közül a száraz hüvelyesekből (vörösbab, szárazbab, lencse, csicseriborsó), kukoricából készült köretek mellé már nem ajánlott egyéb köretféle (barna rizs, durum tészta, bulgur, köles, burgonya, stb.) fogyasztása.

 

  • FONTOS: a burgonya nem számít bele a napi zöldségfogyasztásba, őt a szénhidrátforrásokhoz soroljuk.
  • Gyümölcsöknél hetente legfeljebb 1-2 alkalommal fogyassz a magas gyümölcscukor tartalmúakból: banán, szőlő, gránátalma. Az olajos magok (dió, mandula, mogyoró, kesudió, mák) magas szénhidráttartalmuk mellett zsírtartalmuk is jelentős (habár ezek értékes omega 6 zsírsavak), így hetente 2-3 zárt maroknyi mennyiségben nassold őket.

 

  • A nem cukrozott aszalványok koncentráltan fogják tartalmazni a gyümölcsök természetes cukortartalmát, emiatt csak alkalmanként, ízesítőként használd fel őket (pl. zabkása díszítéshez, házi müzlikeverékhez, cukormentes sütikhez)

 

  • Cukrozott befőttek, lekvárok, szörpök nem előnyös hatásúak fogyni vágyók étrendjében

A napi minimum 50 dekagramm zöldség- és gyümölcs elfogyasztása a gyakorlatban úgy valósítható meg, hogy naponta 4-5 alkalommal étrendedbe illeszted őket. Ezek közül legalább az egyszer friss formában (ugyanis a eldolgozás során kisebb- nagyobb mértékben csökken a vitamin- és ásványi anyag tartalmuk). Ha egy kiegyensúlyozott testtömeg csökkentő étrendet (napi 4-5 étkezéssel) veszünk alapul, ez könnyedén kivitelezhető, hiszen ha minden étkezésed tartalmaz zöldség- és gyümölcsfélét, nem is igényel különösebb erőfeszítést.

Példaképpen:

  • Reggeli szendvicsed mellé mindig fogyassz friss, idényjellegű zöldségeket! (pl. jégsaláta, kígyóuborka, paradicsom, zöldpaprika, jégcsapretek, póréhagyma, hagymacsíra). 
  • Tízóraid és uzsonnád részei is lehetnek az évszaknak megfelelően. Nassolj ilyenkor ízléses csíkokra vágott zöldségeket zöld fűszeres joghurtmártogatóssal (zellerszár, kígyóuborka, Kaliforniai paprika). Az édes íz kedvelői pedig készíthetnek házi gyümölcsjoghurtot, vagy színes, kedvenc gyümölcseikből összeállított gyümölcssalátát.

  • Ebéded hagyományos köreteit egészítsd ki fél tányérnyi mennyiségben friss salátákkal, párolt vagy grillezett zöldségekkel, savanyúságokkal. Változatossá és színessé teheted az étrendedet, ha hetente 2-3 alkalommal készítesz belőlük sűrített főzelékeket, rakott vagy töltött variációkat.

  • A vacsora hideg és meleg ételekből is állhat, így hideg jellegű ételek esetén a reggelinél, főtt menü esetén pedig az ebédnél bemutatott módszereket hasznosíthatod

Összegezve: Olyan, hogy fogyasztó hatású zöldség vagy gyümölcs, nincs, egyik sem fogja leégetni a zsírpárnákat senki testéről. Viszont az tény, hogy ezek az élelmiszerek valóban nagyon előnyösek fogyási szándék esetén alacsony kalória-, magas élelmi rost- és nedvességtartalmuk miatt. Teljesen kizárni egyiket sem kell, de bizonyos fajtáknál nem árt a mértékletesség. Zöldség, és gyümölcsfogyasztásra fel!

Hasznos információkhoz jutották a cikkből? Továbbiakért böngéssz a korábbi bejegyzések között, és kövesd az oldalt, hogy első kézből értesülj a legújabb tartalmakról! :)