Súlyszabadító Tippek

Nincs tiltott élelmiszer, csak mértékletes fogyasztás

A karfiol és a pizza esete

2018. május 06. 10:37 - Szennai Dóra

Miért érdemes karfiolból pizzát sütni?

Első olvasásra furcsának hangozhat, hogyan is fér össze a pizza és a karfiol. De valójában a kettő találkozásából születik meg egy, a fogyás szempontjából előnyös beltartalmi értékű változata ennek a közkedvelt gyors éttermi ételnek. Nem lemondani kell egyes ételekről, ha fogyni szeretnél, hanem olyan formában fogyasztani és úgy módosítani azokat az elkészítés során, hogy az még hozzá is járuljon a célod eléréséhez. Ilyenkor ha zöldségekben gondolkodsz, jó úton haladsz! Hogy miért érdemes nagy mennyiségben fogyasztanod őket, és hogy milyen fajtákat, arról egy előző bejegyzésben részletesen olvashatsz.

No de lássuk, miért pont a karfiol szolgál az újhullámú pizza alapjául. A karfiol a keresztesvirágúak családjába tartozik, családjának tagjai még a brokkoli, fodros kel, káposztafélék és retekfélék.  A húsos virágzatát fogyasztjuk, amiből a hagyományos fehéren kívül már találhatsz sárgát, lilát vagy zöldet is. Ezt a növény természetes színanyag tartalma határozza meg.  Tápanyagtartalmát tekintve nagyon kevés energiát nyerünk belőle emésztése során, 100 g elfogyasztása során csupán 30 kcal-t, ami szénhidrát-(3,9 g) és fehérjetartalmából (2,4 g) adódik. Mindemellett magasnak mondható a C- és K-vitamin tartalma, melyek a véralvadási folyamatokban és az immunrendszer erősítésében vesznek részt. Különleges összetevője az indol-3-karbinol és a szulforafán, melyek a tudomány mai állása szerint hatékonynak bizonyulnak az egyes rosszindulatú daganatos elváltozásokkal szemben. Ugyanis serkentik a hibák kijavításáért felelős enzimek termelődését és a gátolják a rákos elváltozásokat okozó, káros melléktermékek termelődését.

cauliflower-1133241_960_720.jpg

Minél kevésbé hőkezeljük a zöldséget, annál magasabb mennyiségben lesznek jelen ezek a pozitív hatású vegyületek. Tehát érdemes a zsengébb fajtákat akár nyersen, vagy roppanós állagúra főzni, párolni. Legkíméletesebb elkészítési mód, ha gőzben főzöd meg a karfiolt (vízzel nem érintkezve, "párolókosárban"), így nem oldódnak ki a főzőlébe az értékes összetevők.

Ha pedig a tudományos kedvcsináló hatékony volt, a következő recept azt is bebizonyítja, hogy van élet a rántott és párolt karfiolon túl! 

 

Karfiol pizza

 

Hozzávalók (1 db 26 cm átmérőjű pizzához)

  • 0,5 kg karfiol (1 közepes fej)
  • kb. 1 dl víz
  • 2 db tojás
  • 1,5 púpozott evőkanál (20 g) útifűmaghéj
  • 2 teáskanál pizzafűszer (vagy külön oregánó, bazsalikom)
  • 1 teáskanál só

karfiolpizza.jpg

Elkészítés

A karfiolt szedd rózsáira, majd daráld apróra konyhai robotgépben. Tedd egy mikrózható tálba, és mikróban 800 Watton 10 percig gőzöld. Add hozzá a tojásokat, az útifűmaghéjat, a pizzafűszert és sót, majd alaposan keverd össze.Öntsd a masszát egy sütőpapírral bélelt tepsibe és egy kb. 26 cm átmérőjű kör alakban a sütőpapíron kendd szét, nagyjából 1 cm vastagságban. 180 fokra előmelegített sütőben kb. 15 perc alatt süsd aranysárgára  Pakold meg tetszőleges feltéttel, majd további 10 perc alatt pirítsd össze. 

Tálalási javaslat

Készíts házilag pizza szószt hozzáadott cukortól mentes paradicsompüréből, zúzott fokhagymából, oregánóból, bazsalikomból. Használj feltétként pirított csirkemell kockákat, vagy alacsony zsírtartalmú, magas hústartalmú felvágottat (csirkemell sonka, pulykasonka, csemege karaj). Megbolondíthatod zöldségekkel (gomba, kukorica, paradicsom karikák), végül pedig jöhet az elmaradhatatlan reszelt sajt. A zsírbevitel csökkentése érdekében válogass a boltok polcain a „light” feliratú tejtermékek közül.

Tipp

  • Elkészítheted a pizzát akár brokkoliból is
  • Készíthetsz 1 nagy, vagy több kisebb pizzát is, eltérő ízesítéssel

 

Jó étvágyat! :)

Energia- és tápanyagtartalom (1/4-d pizza, feltét nélkül)
Energia: 80 kcal
Szénhidrát: 5 g
Fehérje: 7 g
Zsír: 4 g