Súlyszabadító Tippek

Nincs tiltott élelmiszer, csak mértékletes fogyasztás

Zab, az ezerarcú alapanyag. Készítsd belőle almás zabpalacsinta tornyot!

2018. június 09. 16:00 - Szennai Dóra

A zab az utóbbi években nagy népszerűvé vált gabonaféle. A hétköznapokban leginkább hántolt zabból lapított zabpehely formájával vagy a lehántott héjrészével, a zabkorpával találkozhatsz, 

Ezek a zabtermékek kiváló élelmi rost források. A rostok olyan szénhidrátok, amiket a bélrendszerünk nem képes lebontani, viszont az ott található bélflóra számára értékes tápanyagok. Ezzel magyarázható, hogy a magas rosttartalmú élelmiszerek emésztése lassabban történik, így hosszabb ideig fenntartható a teltségérzet. Ezáltal a tápanyagok felszívódását is lassítja, így egyenletesebb vércukorszintet biztosít, kitolva az újabb éhségérzetet. A bélben megdúzzadva elősegítik az egészséges bélműködést, viszont ezt a hatásukat csak megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztás mellett képesek kifejteni, ellenkező esetben székrekedést okozhatnak. Fogyassz naponta legalább 2-2,5 liter folyadékot, legideálisabb a víz, natúr tea, cukormentes limonádék. Ezen kívül rendszeres fogyasztásuk segít csökkenteni a koleszterinszintet úgy, hogy képesek megkötni és fokozni a kiürülését a szervezetből.

A zabpelyhet nagyon sokféle képen fel lehet használni. Elterjedt egészséges reggeli a zabkása, gyümölcsökkel, magvakkal kiegészítve, de túrógombóc, vagdalt, rakott, töltött ételek dúsítására is alkalmas, akárcsak a zabkorpa.

A zabpehely és a zabkorpa egyaránt felhasználható nyersen 2-3 teáskanál mennyiségben joghurtba, kefirbe, müzlibe keverve.

A zabpehely apróra őrlésével készül a zabpehelylisztet, amit akár házilag is el lehet készíteni nagy teljesítményű robotgépben vagy kávédarálóban. Használható sűrítésre, édeskés ízének köszönhetően szuper alapanyaga lehet egészséges desszerteknek, például készíthetsz belőle palacsintát,  gofrit, piskótát, egészséges kekszeket.

Íme egy gyakorlati példa, egy bevált zablisztes palacsinta recept. Szuper egészséges édesség. Az egészségtudatos desszert fogyasztásról itt olvashatsz. 

 

Almás zabpalacsinta

 

Hozzávalók (8 darabhoz)

  • 30 g zabpehelyliszt
  • 1 db kisebb alma lereszelve
  • 1 dl 1,5%-os tej
  • 1 db tojás
  • 1 teáskanál sütőpor
  • édesítőszer ízlés szerint (eritrit, stevia, sütésálló mesterséges édesítőszerek)
  • csipet só

Elkészítés

Két tálra lesz szükséged a palacsinták elkészítéséhez: az egyikben elegyítsd a száraz hozzávalókat (zabliszt/házilag őrölt zabpehely, sütőpor, édesítőszer, só), a másikban pedig a nedves alapanyagokat habosítsd  (tojás, tej) robotgéppel. Az almát tisztítsd és hámozd meg, és reszeld le nagy lyukú reszelőn.. Ezt követően a két tál tartalmát forgasd össze, végül keverd bele a reszelt almát. Ízlés szerint tovább ízesíthető fahéjjal, kakaóporral, vaníliával. Tapadásmentes, teflonserpenyőben (szükség esetén pár csepp oljjal kikenhető) süss  kb. 10 centiméter átmérőjű palacsintákat.

Tálalási javaslat

Összeállíthatsz egy  palacsintatornyot: rétegezd citromos túrókrémmel, díszítsd tovább friss gyümölcsökkel.

Kiváló hétvégi édes reggeli (1 adag= 8 db kisebb palacsintából álló torony) vagy egészséges vendégváró lehet, de tízórai vagy uzsonnaként (3-4 db kisebb palacsinta) is megállja a helyét.


Jó étvágyat!


Energia- és tápanyagtartalom (1  palacsintában töltelék nélkül, 8 darab készítése esetén)
Energia: 50 kcal
Szénhidrát: 6 g
Fehérje: 3 g
Zsír: 1 g