Súlyszabadító Tippek

Nincs tiltott élelmiszer, csak mértékletes fogyasztás

A sokoldalú görögdinnye. Készíts belőle pizzát és salátát!

2018. július 14. 15:00 - Szennai Dóra

Kevés frissítőbb gyümölcs van a nyári forróságban a görögdinnyénél. Legyen csíkos héjú, vagy sötétzöld, halvány rózsaszínű, piros vagy sárga húsú, apró magvas vagy magnélküli, a mézédes dinnyét nem ezen tulajdonságai árulják el. Sokkal inkább a hangja. Igen ám! Egy valamirevaló dinnyeszekértő ugyanis kopogtatási hangja alapján tudja megállapítani, elég érett e a gyümölcs. Tájékozódásom szerint, ha zöld a szára (tehát friss), sárga a hasa (tehát érett) és kopogtatási hangja mély/tompa, jól választottunk. :)

Ennek a tökfélék családjába tartozó, lédús gyümölcsnek csaknem 90%-a víz, emiatt remek folyadékpótló étek. Emiatt érezzük laktatónak, telítő hatásúnak is. Magas nedvességtartalmának köszönhetően igen kevés energiát tud belőle a testünk nyerni, 100 grammjából mindössze 29 kcal-t, melynek nagy része szénhidrát (6,5 gramm). Szénhidráttartalmát gyorsan felszívódó szőlőcukor és gyümölcscukor adja, emiatt a görögdinnye gyors és relatív nagyfokú vércukor emelkedést vált ki (glikémiás indexe magas, 70 körüli). Emiatt inzulinrezisztenciával rendelkezők és cukorbetegek számára fogyasztás csak meghatározott mennyiségben (amit a napi szénhidrátszükséglet alapján számítottunk ki) javasolt. Emellett pedig a cukortartalmának felszívódását csökkentő élelmiszerekkel érdemes párosítani, például cukormentes korpás keksszel, néhány szem olajos maggal. Fogyási szándék, és egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozás esetén is kövesd a mértékletesség elvét a dinnyefogyasztásban is! Beltartalmi értékét tekintve a vörös színét adó, likopintartalma jelentős, ami a szervezetünkben antioxidánsként tevékenykedik. Így segít egyes daganatos betegségek és a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében. 

Van akinek vékony cikkbe vágva harapva, van akinek vastag szeletből kanalazva, másnak pedig héjából kivágott kockákat csipegetve esik a legjobban. De most íme 3 nem mindennapi felhasználási módja. 

  • Dinnyefagyi vagy dinnyepizza 

Vágj körülbelül 2-3 cm vastag körcikket egy dinnyéből, majd szeld további tetszőleges szeletekre. A vastag héjrészt egy kés segítségével óvatosan szúrd át a gyümölcshúsig, majd szúrj bele jégkrémkészítő műanyagból vagy fából készült pálcát. "Pizzaként" elkészítve a szeleteket kend meg natúr joghurttal (édesítőszerrel enyhén ízesíthető) és pakold meg további szezonális gyümölcsökkel (szeder, áfonya, málna, ribizli). A váratlanul betoppanó vendégeid imádni fogják! 

dinnye3.jpg

  • Dinnyesaláta

A görögdinnye sós közegben is jól érzi magát! Párosítsd semleges ízű zöldsaláta félékkel (jégsaláta, madársaláta), csírákkal, feta sajttal, olajbogyóval. Egy leheletnyi extra szűz olívaolajnál pedig nem is kell több ehhez a frissítő, nem mindennapi salátához. Remekül feldob egy grillezett húsfeltétet is! 

watermelon-996514_960_720.jpg

  • Dinnyés limonádé

Önmagában is kitűnően hidratáló gyümölcs, de ha cukor helyett kevés turmixolt görögdinnye velővel édesíted a limonádédat, tuti nem lesz gond a napi 2-2,5 liter folyadék elfogyasztásával. Jól passzol az italhoz a friss menta, citromfű vagy bazsalikom is!

melon-2438503_960_720.jpg

 

Használd ki a dinnyeszezont, fogyaszd minél változatosabb formában!