Súlyszabadító Tippek

Nincs tiltott élelmiszer, csak mértékletes fogyasztás

Egészségesek a tejtermékek? A sajtos-túrós zabpogácsák nyomán megérkezik a válasz.

2018. július 21. 22:54 - Szennai Dóra

Szegény tejet és tejtermékeket elé sok atrocitás érni manapság. Ennek oka talán, ott gyökerezik, hogy napjainkban elég menő, ha valakinek táplálék allergiája vagy intoleranciája van. Laktózérzékenység, gluténérzékenység, tejfehérje allergia, szójaallergia, hogy csak a leggyakoribb példányokat említsem. Értem ez alatt azt, hogy a divatdiéták egyes válfajai a tejtermékek kiiktatását veszik alapul, mint kulcselemet. De miért nem helyes ez, és mikor indokolt valóban a teljes vagy részleges elhagyásuk?

A tejtermékek kapcsán előforduló laktózintolerancia esetében az emésztőrendszer nem megfelelő működéséről van szó, vagyis elégtelen vagy teljesen kiesik a tejcukor lebontásához szükséges enzim termelés a vékonybélben. Ezért felelős lehet bélboholy károsodást okozó emésztőrendszeri betegségek, örökletes hajlam, illetve az életkor élőre haladtával az enzim aktivitás csökkenése következtében szintén jelentkezhet tejcukor tartalmú élelmiszer fogyasztását követően  puffadás, görcsös hasi fájdalom, hasmenés, mint leggyakoribb tünetek.

Ezzel szemben a tejfehérje allergia a tej fehérjéjére adott kóros immunreakciót jelent. Egészséges emberekkel ellentétben tejfehérje tartalmú ételek fogyasztását követően, függetlenül a mennyiségtől, az emésztőrendszeri tünetektől kezdve, a bőrkiütésen át, akár súlyos légúti reakció is kialakulhat,

Látható tehát, hogy vannak esetek, amikor nem egy trendhullám az ételekre való érzékenység és allergia. Ha bármilyen jellegű gyanú felmerül valamelyik jelenlétére, szakszerű és alapos orvosi diagnózis mellett hagyjuk csak ki az adott élelmiszereket az étrendünkből, hiszen fontos tápanyagoktól, vitaminoktól és ásványi anyagoktól fosztjuk meg a szervezetünket. A tej- és tejtermékek például kiváló fehérjeforrásnak tekinthető, hiszen komplett, minden számunkra fontos fehérjealkotót (aminosavat) tartalmaz megfelelő mennyiségben és arányban. Jellemző vitaminjuk a D-vitamin, ami a Ca tartalmával együttesen támogatják az egészséges csontozat megőrzését. B-vitaminjai (B1, B2, B12) és Mg tartalma pedig az idegrendszerre, szív- és érrendszerre, vérképző rendszerre hatnak jótékonyan. Ezek komplex rendszere, egymást segítik a megfelelő felszívódásban és hasznosulásban, szóval nem véletlen, hogy ilyen összetételben találhatók meg a természetben, ne félj tőlük! Amire érdemes figyelni a polcról való leemeléskor, hogy milyen magas a termék zsírtartalma: beltartalmi értékük szempontjából is jó választás lehet a 1,5 %-os tej, a natúr joghurt, a kefir, a zsírszegény túró, a 12%-os tejföl, a zsírszegény sajtok (Trappista light, Köményes, Tura, Mozzarella light, stb.).


Nos, hogy egészségesek e a tej- és tejtermékek? Akinek nincs orvosilag igazolt intoleranciája vagy allergiája valamely összetevőjükre, abban az esetben az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozásban előkelő helyet foglalnak el.

Ha pedig egy tápláló snacket szeretnél kipróbálni ezekkel a csodás alapanyagokkal, íme.

Sajtos-túrós zabpogácsák

turosjsatospogi.png

Hozzávalók (kb. 30 darabhoz)

  • 500 g zsírszegény tehéntúró
  • 90 g teljes kiőrlésű búzaliszt
  • 60 g apró szemű zabpehely
  • 300 g zsírszegény reszelt sajt
  • 1 teáskanál só
  • ízesíthető ízlés szerint zöld fűszerekkel: snidling, medvehagyma, rozmaring, bazsalikom, oregánó.

Elkészítés

Egynemű, enyhén ragacsos masszát kell gyúrnod az alapanyagokból. Ezután formázz kb. diónyi nagyságú golyókat, majd sütőpapírral bélelt tepsibe helyezve őket, enyhén lapítsd meg a tetejüket. 180 fokos sütőben 15-20 perc alatt süsd aranybarnára.

Jó étvágyat! :)

Energia- és tápanyagtartalom (1 pogiban 30 db készítése esetén)
Energia: 55 kcal

Szénhidrát: 4 g
Fehérje: 6 g
Zsír: 1,5 g