Súlyszabadító Tippek

Nincs tiltott élelmiszer, csak mértékletes fogyasztás

Motiváció életmódváltáshoz: Egy 35 kilós fogyás története

2019. január 05. 22:37 - Szennai Dóra

Január az újévi fogadalmak időszaka. Ilyenkor sokan határozzák el, hogy változtatlak rossz szokásikon, belevágnak egy fogyókúrába, elkezdenek rendszeren mozogni. A gond csak az, hogy az új évi lendület gyakran márciusra elfogy, és visszaáll minden a fogadalmak előtti kerékvágásba. Addig rendben van, hogy felismered a helytelen szokásaidat, és az új év kezdetén általánosságban nyitottabbak és motiváltabbak vagyunk a változtatások tekintetében. De a siker abban rejlik, hogy mennyire vagy kitartó, valóban egy fenntartható életmódváltást sikerül e megvalósítanod, ami segít a céljaid elérésében.

A következőkben egy olyan életmódváltó sorait olvashatod, aki közel 35 kg súlyfeleslegtől szabadult meg. Mikivel másfél éve vágtunk bele az életmódváltásba, és nem hogy tartja a súlyát, hanem a 2. félmaratonjára készül. Büszkén ajánlom a végigolvasását! :)

mikike4.jpg

Hogyan alakult ki a súlyfelesleged?

2017 januárja és szeptembere között ülő munkát végeztem. Ezalatt, kb. 15-20-kg-ot sikerült felszednem. Ehhez hozzájárult a rossz légkör, nem volt senki aki motiváljon a munkára. Kedvetlen voltam, önsajnálatba kergettem magam. Elkezdtem ételbe folyatni a negatív hangulatomat. Az okozta az örömforrást napközben, ha nassolhattam. Chipset, csokit, cukros üdítőket. Bár energiám és időm lett volna eljárni mozogni valamit, kedvem sem volt megmozdulni, hiába korábban már rendszeresen mozogtam.

Mi vett rá arra, hogy változtass?

2017 szeptemberében munkahelyet váltottam, az ülőmunkát felváltotta egy aktívabb fizikai munka. Ekkor megtapasztaltam a súlyfeleslegem minden negatív hatását: melegem volt, hamar kifulladtam, nem bírtam a terhelés.  

Hogyan fogtál bele az életmódváltásba? Milyen változtatásokat tettél?

Ekkor kikértem a tanácsodat. Elsőként elhagytam cukrot, fehér kenyeret, péksütiket, édességeket. Ráálltam a rendszeres étkezésre (4-5), rengeteg zöldséget és gyümölcsöt kezdtem enni, amik előtte nem voltak a kedvenceim. Elkezdtem járni edzőterembe heti 3-4x. Viszont a fogyásom alatt egyszer sem számoltam kalóriákat, meg hogy miből mennyit eszem grammra pontosan. Tudtam az arányokat, de csakis a megtanult szemmértékemre hagyatkoztam, nem követtem előre megírt étrendet.

MI okozta a legnagyobb nehézséget az életmódváltás során? 

Azt volt a legnehezebb elviselni, hogy a rengeteg munka ellenére 1-2 nap alatt nem láttam a változás. Megtanultam, hogy nem szabad bedőlni, a csodamódszereknek, amik azt ígérik, hogy napok alatt leolvasztják a zsírt az emberről. Be kellett látnom, hogy a hetek alatt bekövetkező változásokat kell figyelembe vennem. A másik nehézség pedig az volt, hogy ne egyek unalomból, csak akkor, amikor valóban éhes vagyok, és hogy lemondjak a csokik és chipsek nassolásáról.

Volt e holtpontod? Ha igen, hogyan lendültél át rajta?

Az elején 2 hét után besokalltam, hogy nem látszik semmi változás. Akkor kellett a megerősítés, hogy ez egy sokkal lassabb folyamat lesz, mint ahogy azt gondoltam.. Amikor ezt beláttam és elfogadtam, kis részcélokat tűztünk ki, pl. megbeszéltük a reális fogyási ütemet, így hétről hétre sikerként éltem meg, ha elértem; edzőteremben ugyan így: már nem egyik napról a másikra akartam dupla akkora súlyokat megemelni, az is nagy siker volt ha 1-1 ismétléssel többet tudtam csinálni a gyakorlatokról a hetek múlásával. A részcélok teljesítését pedig ezután akkora sikernek éltem meg, hogy ezt követően nem volt igazán holtpont.

Mire vagy a legbüszkébb az életmódváltásodban?

A Félmaraton teljesítésére. Az elérhető részcélok odáig vezettek, hogy 2017 augusztusában egy 14 km táv lefutása került elérhetővé. Azt hozzá kell tennem, hogy az életmódváltásom elején szóba sem került a futás, meg se próbáltam. A cardiot az ellipszis trénerrel váltottam ki, 15-20 perc alatt is kifulladtam. Egy ideje haladt a fogyásom, amikor egyik alkalommal ráálltam a futópadra, hogy vajon tudok e negyed órát megállás nélkül futni. Amikor ez sikerült, leváltottam az ellipszist a futópadra. Fokozatosan növeltem a távot, és azt vettem észre,  hogy egyre jobban élvezem és bírom, mígnem elértem a 10 km-es távot. Nyáron jött a gondoltam, hogy elindulok egy 14 km-es futóversenyen, ahol a célom csupán az volt, hogy teljesíteni tudjam. De ennek ellenére egy jó idővel a középmezőnyben végeztem. Ezek után nem fektettem különösebben nagy hangsúlyt a hosszabb távú futásra, de mégis elkezdtem kacérkodni a gondolttal, hogy milyen jó lenne lefutni ősszel egy félmaratont. Be is neveztem, a cél ismét csak a teljesítés volt. De elvárásaimat ismét felülmúlva, kevesebb mint 2 óra alatt telesítettem a távot. Félelmetes, hogy egy ilyen közösségi futóversenyen milyen mértékben képes átlépni az ember a saját határait, mennyi adrenalint ad az a közeg, amikor nem egyedül kell futnod.

Ezen kívül másik nagy büszkeségem, hogy a ruhaméretem 3 mérettel csökkent. :D

mikike2.jpg

Hány kiló vagy most? Hogyan tartod fent a testsúlyodat?

2017 szeptemberében 137 kg voltam, jelenleg 102 kg vagyok. Az étrendem már nem annyira szigorú, de továbbra is kerülöm a cukrot, próbálom inkább szárnyasokat fogyasztani, sok zöldséget eszek. Rendszeresen mozgok, ha csak tehetem heti 4x edzek. Sokkal jobb a közérzetem, aktívabb  vagyok és megnőtt az önbizalmam is. 

mikike1.jpg

Milyen céljaid vannak 2019-re?

Nagyobb hangsúlyt szeretnék fektetni a futásra. A félmaratont szeretném lefutni 1:50 alatt a nyáron. Ezen kívül gondolkozok a terepfutás kipróbálásán és a Balaton átúszást mindenképp szeretném teljesíteni. Fogyni már nem szeretnék, inkább izomtömeget szeretnék építeni.

Mit tanácsolsz annak, aki most vág bele az életmódváltásba?

Szerintem nagyon fontos, hogy legyen egy segítséged, méghozzá olyan szakember vagy szakemberek, aki kellőképpen tud motiválni, eloszlatja a kétségeidet, és tudja, mi a helyes út számodra. Ezen kívül rengeteg türelmet és kitartást igényel, de megéri.