Súlyszabadító Tippek

Nincs tiltott élelmiszer, csak mértékletes fogyasztás

Mennyi az elég a tányérodon?

2019. február 17. 16:14 - Szennai Dóra

Belegondoltál már abba, hogy amekkora adagot a tányérodra szedsz egy étkezés alkalmával, az tényleg elég e számodra? Vagy épp, hogy túl sok, és emiatt rakaszkodnak hozzád a felesleges kilók?

 watermarkphoto20190217154744.jpg

A közétkeztetésben egy egészséges felnőtt számára például köretekből kb. 300 g-ot, színhúsokból pedig kb. 100-120 g-ot számolnak egy adagnak egy ebédhez.

Egészséges, átlagos testalkatú felnőttek számára valóban megfelelőek hozzávetőlegesen ezek az adagok. 

De ha fogyni szeretnénk, vagy egyéb egészségügyi okok miatt (pl. szénhidrát anyagcsere zavar- cukorbetegség, inzulinrezisztencia) módosítani kell az egyes ételek mennyiségén, nagyon fontos figyelembe venni az egyéni energia-és tápanyagszükségletet.

Ebben a személyre szabottságban tud segíteni egy dietetikus szakember, akivel felállíthatod az étkezési stratégiádat a célod elérése vagy egészségi állapotod javítása érdekében. Megvizsgáljuk a jelenlegi étkezési szokásaidat, abból kiszűrjük, mi azt így folytass tovább, és min kell változtatnod. Így például az egyszerre elfogyasztandó ételadagokat és szénhidrátok, fehérjék, zsírok arányát.

Íme egy trükk, ami segíthet kezdő életmódváltóként az adagok belövésében a 3 főétkezésed során (reggeli, ebéd, vacsora).

Használd a kezedet, mint testalkatodhoz arányosan igazodó mérőeszközt:

  1. Zöldségek töltsék ki a tányérod felét, legalább 1 nagy maroknyi mennyiségben. (pl. friss zöldségek, párolt, grillezett formában, savanyúságként fogyasztva) 
  2. Magas szénhidrát tartalmú ételekből legyen 1 ökölnyi a tányérodon, gyakrabban az élelmi rostban gazdag fajtákból. (pl. köretek barna rizs, bulgur, köles, hajdina, quinoa, valamint min 50%-ban teljes kiőrlésű lisztet tartalmazó pékáruk).
  3. Ne feledkezz meg a teljes értékű fehérjeforrásról sem 1-1 tenyérnyi mennyiségben nagyobb arányban a zsírszegény fajták közül választva. (pl. sovány húsok, halak, zsírszegény tej- és tejtermékek, tojás) 

 

Nos, mennyiben hozza a tányérod a fenti arányokat? 

 

Életmódválás alapok korábbi cikkekben a Hogyan fogyjak? rovat alatt.

 

süti beállítások módosítása