Súlyszabadító Tippek

Nincs tiltott élelmiszer, csak mértékletes fogyasztás

Süss pogácsát csicseriborsóból!

2019. február 24. 20:56 - Szennai Dóra

Humusz és falafel. Tudtad, hogy mindkét különleges étel alapanyaga a csicseriborsó? Azonban nemcsak a közel-keleti konyha kedvelt alapanyaga ez a tápanyagokban gazdag hüvelyes, hanem nálunk is egyre elterjedtebb.

Ízét sokan diós jellegűnek vagy gesztenyére hasonlítónak tartják. Főtt állapotban kb. 165 kcal energiájából jelentős, közel 9 g inkomplett fehérjét tartalmaz elenyésző zsírtartalma mellett (2,6 g).  Szénhidráttartalma  a hüvelyesekre jellemzően a zöldségfékéhez képest magas, kb. 27 g/100 g. Igen magas élelmi rost tartalommal rendelkezik, ami az emésztőrendszeren kívül a szív- és érrendszerre is jótékonyan hat, valamint hozzájárul az egyenleten vércukor- és inzulinszint kialakításához. Ha pedig B1, B6, folsav, magnézium, cink vagy vasforrást keresünk, szintén csápol az élelmiszerek sorában a csicseriborsó.

Lassan meghozom a kedvedet, hogy kipróbáld ezt a kedves nevű alapanyagot, nemde? :) 

Íme, mit készíthetsz belőle:

  • csicseriborsókrémet (humuszt),
  • csicseriborsó fasírtot (falafelt),
  • krémlevest,
  • főzeléket,
  • zöldséges, húsos ragukat,
  • fűszeres sült csicseriborsót (mint nassolnivalót),
  • bármilyen salátába belekeverheted (mint szénhidrátforrást)...

és valószínűleg még rengeteg kreatív felhasználási módjára lehetsz, de most megmutatom az én egyik személyes kedvencemet.

Csicseriborsós pogácsa

csicseriborsospogi.jpg

Hozzávalók (kb. 30 darabhoz)

  •  150 g teljes kiőrlésű búzaliszt
  •  150 g búzafinomliszt
  •  1 csomag szárított élesztő
  •  180 g vaj/margarin
  •  1 doboz konzerv csicseriborsó
  •  2-3 evőkanál 12%-os tejföl
  •  1 teáskanálnyi só
  •  tetejére: 1 db felvert tojás, 2-3 evőkanál szezámmag


Elkészítés
A liszteteket a sóval és az élesztővel keverd el, majd morzsold el a apróra vágott szobahőmérsékletű vajjal. Add hozzá a csicseriborsót és a tejfölt, és gyűrj belőle puha állagú tésztát (ennek hatására a csicseriborsó pépessé és enyhén darabossá válik). Szaggass belőle tetszőleges nagyságú pogácsákat. Tetejüket kendd meg felvert tojással és szórd meg magvakkal. Pihentesd a sütőpapírral bélelt tepsiben 25-30 percet, majd 180 fokos sütőben 20-25 perc alatt süsd aranybarnára.

Tálalási javaslat
A pogácsák tetejét megszórhatod zsírszegény reszelt sajttal, apróra vágott tökmaggal, lenmaggal is.

Fogyni vágyók, inzulinrezisztenciások vagy cukorbetegek is bátran fogyaszthatják a napi energia- és tápanyag szükségletünkhöz igazodó  mennyiségben.


Jó étvágyat!


Energia- és tápanyagtartalom 1 darabban (30 db készítése esetén)
Energia: 92 kcal
Szénhidrát: 8,4 g
Fehérje: 2,1 g
Zsír: 5,4 g